torsdag 4 december 2008

Bosubollmadness

Det finns mode inom allt. Även träning. Trenderna kommer och går, mes tgår faktiskt.

Just nu är vi inne på kettlebells, crossfit och intervaller. Förra året var det bollar och bosu. Det är fortfarande bollar och bosu men nu har det lagts till balansplattor. Stabilitetsträningsmadness är här.

Man ser folk göra knäböj ståendes på bollen (varför?), folk står och kör bicepscurl på balansplattor (varför? särskilt om ditt mål är att gå ner i vikt), man ser folk göra armhävningar på bosu. Helt ok, missförstå mig rätt. Jag själv använder mig av fitnessbollen på mina mammor och tycker fortfarande att det är ett otroligt bra redskap.

Men blir man starkare av dessa övningar? Nope. Vad hände med vanliga hederliga knäböj, armhävningar, utfall och marklyft?

Tänk på att så fort du lyfter ett par någorlunda tunga hantlar eller en stång över huvudet så tränar du dina coremuskler lika mycket som med alla dessa balansplattor. Tänk på att när du gör vanliga armhävningar så jobbar du automatiskt med dina magmuskler.

Vad vill jag säga med detta? Tänk "balans" i allt, även när det gäller ditt träningsprogram.