måndag 6 oktober 2008

Vad jag har lärt mig som PT


Jag är inne på mitt femte år som Personlig tränare. Jag hade mina egna åsikter om vad som är hälsosamt och vad som fungerar i verkligheten, vissa åsikter la jag åt sidan och vissa har jag blivit mer och mer övertygad om.

Här kommer min lista och jag lär mig fortfarande:

- det är mer vanligt att folk äter för lite än för mycket
- smal person betyder inte frisk person, muskulös person betyder inte stark person
- man behöver inte gå till ett superduperfancy gym för att få resultat
- man behöver inte göra crunches och situps för att få 6- pack
- man behöver inte göra crunches och situps för att få platmage efter gravididteterna
- för mycket fett i maten är inget att vara rädd för
- intervaller är fortfarande mest resultatgivande form av cardio
- kvinnor behöver mer styrketräning än konditionsträning
- promenera är ingen träning i fall du är helt frisk
- man kan gå upp2-3 kg i vikt i fall man har ätit något salt, har mens på g eller ätit för mycket kolhydrater
- man behöver inte träna mage som gravid, funktionella övningar ger mycket mer mag & ryggträning än isolationsövningar
- fria vikter is the shit
- du kan föda hur många barn du vill men du KAN komma i ditt livs form och fortsätta äta kanelbullar och vara social
- Livsmedelsverket är i behov av renovering
- om man uteslutar kolhydrater helt så blir man dum och kroppshormonerna kommer ur spel
- armhävningar is the shit
- ALLA behöver benträning
- stora lår betyder inte starka benmuskler
- aerobics och step är waste of time